سید علی موسوی نژاد منو

لینک مستقیم:

تحولات یمن در گفت وگوی شفقنا با دکتر موسوی نژاد: حمله نظامی به یمن نوعی چانه زنی سیاسی است/ عملیات عربستان در یمن محدود خواهد بود

شفقنا- تحلیلگر مسائل یمن، حمله نظامی عربستان به یمن را نوعی چانه زنی سیاسی به منظور اجبار گروه انصارالله به پذیرش مذاکرات در ریاض دانست و گفت: آنچه امروز در یمن اتفاق افتاده نوعی انتحار در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی است که قطعا به نفع عربستان و همپیمانان او تمام نخواهد شد.

موسوی نژاد، کارشناس و تحلیلگر مسائل یمن در گفت وگو با شفقنا با اشاره به تحولات چندروز اخیر یمن، آن را دارای سابقه ای چند دهه ای دانست و اظهار کرد: تحولات یمن بدون درک و تبیین درست از وضعیت گذشته تحولات این کشور و آنچه که امروز بعد از حمله ائتلاف کشورهای عربی شاهد آن هستیم، قابل فهم نیست.

او تصریح کرد: عربستان عمق استراتژیک خود را در یمن جستجو می کند و به شدت نسبت به تحولات یمن حساس اشت اما آنچه اهمیت دارد اوج استیصال کشورهای مرتجع منطقه در برخورد با خواسته تغییرات اساسی در یمن و مطالبات مردم از سال ۲۰۱۰ به این سو می باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه ادیان و مذاهب ادامه داد: اگر تحولات یمن را از شهریورماه دنبال کنیم شاهد تسریع تحولات در این کشور با توجه به همراهی مردم با جنبش انصارالله و این تحولات هستیم گرچه در شهرها سعی شد حوثی ها بدنه اصلی تحولات باشند اما کارشناسان اذعان دارند مقاومت مردمی برابر این تحولات صورت نگرفت.

او با اشاره به هزینه کشورهای مرتجع منطقه روی مردم یمن و سعی در همراه ساختن آنها با خود گفت: این کشورها تنها امیدشان این بود که بخشهای از مردم یمن را برابر جنبش انصارالله سازماندهی کرده و آنها را به صحنه بیاورند و در این زمینه سرمایه گذاری های کلانی به ویژه در زمینه تبلیغات کردند به گونه ای که دستگاههای تبلیغاتی کشورهای عربی از تظاهرات مردم استانهای جنوبی یمن در شهرهایی چون عدن صحبت کردند که البته واقعیت نداشت.

فرار مخفیانه عبد ربه منصورهادی به عدن طرحی توطئه آمیز بود

موسوی نژاد اذعان کرد: مناطق شمالی یمن که از سال ۲۰۱۰ تکلیف آن روشن شده بود و مردم در شهرهایی چون حجّه، الجوف و صنعا از جنبش حوثی ها استقبال کردند و علیرغم اختلافات بین استانهای جنوبی و حوثی ها و مناطق شمالی، مردم این مناطق از آنچه در یمن بود خسته شده بودند و دنبال طرح نویی بودند که این طرح نو را کمیته های مردمی و جنبش انصارالله مطرح کردند.

او ادامه داد: انصارالله مدیریت جدیدی را پیشنهاد کردند و بنابراین مردم جنوبی تر که مایل به انجام این تغییرات بودند هیچ مقاومت جدی برابر تحولات کشور نکردند.

این کارشناس مسائل یمن با اشاره به نزدیک شدن کمیته های مردمی به شهر عدن از یک سو و سرمایه گذاری کشورهای منطقه روی این شهر به عنوان مرکزی برای فعالیتهای خود گفت: در هفته های اخیر شاهد بودیم که بسیاری از کشورهای عربی و در راس آنها قطر، عربستان و کویت بسیاری از سفارتخانه های خود را به شهر عدن منتقل کردند و حتی گفتگوهایی با عبد ربه منصور الهادی به عنوان رئیس جمهور قانونی این کشور داشتند در حالیکه او رسما استعفای خود را اعلام کرده بود.

او فرار مخفیانه عبد ربه منصورهادی به عدن را طرحی توطئه آمیز خواند که کشورهای عربی به دنبال حمایت متوهّمانه از عبدربه منصور و بازگشت وی به قدرت بودند در حالیکه چنین ظرفیتی در این شهر وجود نداشت و مردم تغییرات جدی تری را خواهان بودند.

موسوی نژاد در ادامه عنوان کرد: حلقه استیصال کشورهای منطقه برابر یمن بعد از حوادث تروریستی جمعه گذشته و تحرّک نیروهای افراطی وابسته به القاعده  کلید خورد که انصارالله برای استان لحج نیرو اعزام کرد و مردم این منطقه مقاومت جدی برابر این گروه نکردند و حتی چندروز پیش شاهد سقوط چند پایگاه نظامی و فرودگاه به دست نیروهای مردمی بودیم.

اتفاقات یمن نوعی انتحار در ابعاد مختلف از سوی عربستان است

او با اشاره به حمایت کشورهای منطقه از اقدام عربستان و حتی اعلام ترکیه مبنی بر پیوستن این کشور به ائتلاف نظامی علیه یمن یادآور شد: باید در نظر داشت که ترکیه نقش مخرّبی در کشورهای سوریه و عراق داشته و حمایتهای غیرمنطقی این کشور را به خاطر داریم لذا معتقدم آنچه امروز در یمن اتفاق افتاده نوعی انتحار در ابعاد مختلف سیاسی، اقتصادی و نظامی است که قطعا به نفع عربستان و همپیمانان او تمام نخواهد شد.

این کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: مردم یمن خاطرات بدی از مداخلات عربستان دارند و علیرغم اینکه کشورهای مرتجع منطقه و همپیمانان او از ایران به عنوان مداخله گر خارجی در امور یمن یاد می کنند در حالیکه مداخله ای نداشته است اما مردم یمن کشتار حجّاج یمنی توسط آل سعود را فراموش نمی کنند و حتی عربستان را عامل اصلی عقب افتادگی اقتصادی یمن می دانند.

او با اشاره به ویژگی های مردم یمن و این مساله که یمن خطر بالقوّه ای برای عربستان محسوب می شود، عنوان داشت: یمن مستقل قطعا خطر بزرگی برای عربستان خواهد بود به ویژه آنکه یمنی ها مردمی سلحشور بوده و نسبت به عربستان دید منفی دارند و لذا غرور و نخوت عربی آنها سبب اتحادشان برابر عربستان خواهد شد.

موسوی نژاد در مورد نتیجه حملات عربستان به یمن گفت: گرچه ضرباتی که عربستان و همپیمانانش به یمن وارد می کنند منجر به کشته شدن تعدادی از مردم این کشور خواهد شد اما همانند سایر کشورهای منطقه فشار زیادی را بر آنها تحمیل نخواهد کرد و افکار عمومی این کشور را به هم نمی ریزد اما در مقابل اگر موشکی به عربستان اصابت کند شاهد مهاجرت خیل عظیم مردم آن مناطق خواهیم بود همانند آنچه که در جنگ ششم انصارالله با ارتش عربستان و یمن بودیم.

ورود عربستان به یمن به معنای گرفتار شدن آل سعود در باتلاق یمن خواهد بود

او با بیان اینکه تنها راه حیثیتی آل سعود انجام عملیات محدود در این کشور است، گفت: ورود عربستان به یمن به معنای گرفتار شدن آل سعود در باتلاق یمن خواهد بود گرچه همراهی کشورهای منطقه با عربستان ممکن است دلگرمی برای این کشور باشد اما تا وقتی مردم یمن پشت یکدیگر باشند شاهد موفقیت عربستان نخواهیم بود و اگر این روند ادامه پیدا کند قطعا روند فرسایشی برای آل سعود و هم پیمانانش خواهد بود و آنها هستند که متضرر می شوند.

استادیار دانشگاه ادیان و مذاهب با اشاره به خصوصیات جغرافیایی یمن به ویژه تنگه باب المندب به عنوان شاهرگ اقتصادی جهان بیان کرد: این تنگه برای آمریکا و غرب از اهمیت بالایی برخوردار است و ناامن شدن آن در حقیقت ناامنی اقتصاد جهان خواهد بود لذا حملات عربستان نوعی فشار سیاسی بر انصارالله و امتیاز گرفتن از این گروه و اجبار آنها به انجام مذاکرات است با توجه به اینکه انصارالله مذاکرات در ریاض را رد کرده و حاضر به نشستن در پای میز مذاکرات در ریاض نشد.

او تحولات کنونی یمن را تغییردهنده ندانست و گفت: تنها هدف عربستان و همپیمانان او ترمیم برگه های سوخته و امتیازگرفتن از گروه انصارالله جهت مذاکره طبق خواسته عربستان است.

موسوی نژاد در مورد احتمال حمله انصارالله و کمیته های مردمی یمن به عربستان گفت: کمیته نیروهای مردمی قدرت مانور زیادی در مرزهای طولانی با عربستان دارند و لذا عربستان از این نظر آسیب پذیر است از سوی دیگر انصارالله دنبال تجاوز به کشور دیگری نیست گرچه با عربستان اختلافات مرزی دارد و حتی معتقدند نجران بخشی از یمن است.

ورود انصارالله به خاک عربستان صرفا عملیات ایذایی است

او عربستان را دارای ارتش منظم و جنبش انصارالله را دارای ارتش نامنظم و بهره گیری از شیوه های پارتیزانی در جنگ های خود دانست و افزود: تجربه و برخوردهای قبلی به ویژه جنگ ششم که ارتش یمن و عربستان به طور مشترک با انصارالله داشتند، نشان داد که عربستان در برخورد با ارتش نامنظم آسیب پذیر است لذا ورود انصارالله به خاک عربستان صرفا عملیات ایذایی است.

این کارشناس تحولات یمن با تاکید بر محدود بودن عملیات نظامی عربستان در یمن بیان داشت: آنها مجبور خواهد بود گروه انصارالله را بپذیرند و به مذاکره روی بیاورند گرچه انصارالله اصل گفتگو با طرفهای یمنی را پذیرفته و خواستار ائتلاف فراگیر با حضور همه نیروهای یمنی هستند.

او در عین حال عنوان کرد: حمله نظامی به یمن را می توان نوعی چانه زنی سیاسی مخالفان انصارالله دانست که در پی آن کمیته های مردمی را به گفتگو در ریاض مجبور کنند اما اینکه چه اتفاقی می افتد بستگی به تصمیمات کمیته های مردمی و جنبش انصارالله دارد که اگر بخواهند می توانند با ادامه دادن به مقاومت برابر حملات، عربستان و کشورهای مرتجع منطقه را در موضع سخت تر از دیروز و امروز قرار دهند اما به نظر نمی رسد انصارلله به دنبال ماجراجویی بیشتر در منطقه باشد چون هدف اول این جنبش خروج یمن از وضعیت فعلی است.

موسوی نژاد در خصوص بسته شدن ۷ فرودگاه عربستان و خالی شدن روستاهای هم مرز با یمن گفت: این اقدام پیشگیرانه توسط نیروهای آل سعود انجام شده و پیش بینی قبلی جهت کاسته شدن فشار ناشی از حرکات انصارالله است چون در جنگ ۲۰۱۰ شاهد موج عظیم مهاجرت مردم عربستان بودیم که اوضاع این کشور را به هم ریخت و لذا با خالی کردن روستاها از جمعیت خواسته اند از موج مهاجرت و تبعات ضربات بکاهند.

او ادامه داد: در صورتی که حملات هوایی و حتی دریایی عربستان به یمن ادامه یابد با توجه به اینکه بندر حدیده تنها بندر در اختیار جنبش انصارالله است؛ حوثی ها هم متقابلا دست به عملیات زمینی زده و آن را تا داخل عربستان گسترش خواهند داد و پاسگاههای مرزی و مناطق استراتژیک در عربستان، هدف مشروع و تغییردهنده برای انها محسوب خواهد شد.

گفتگو  با خبرگزاری شفقنا در باره تحولات یمن منتشر شده در هفتم فروردین ۱۳۹۴:

www.shafaqna.com/persian/services/dialogue/item/111165

 

 

 

  • از ارسال پیام شما متشکریم . میتوانید از کد های اچ تی ام اس strong , code و a href استفاده کنید.