سید علی موسوی نژاد منو

لینک مستقیم:

نگاهی به هشت ماه جنگ و تحولات یمن

هشت ماه از آغاز حملات سنگین  و خسارت بار آل سعود و همپیمانانش به یمن می گذرد

بمباران های بدون وقفه مناطق نظامی و غیر نظامی.. نابودی زیر ساختها… محاصره زمینی، هوایی و دریایی… کمبود آب، برق و دیگر خدمات اجتماعی، بهداشتی و بیمارستانی..

دنیا همچنان چشم خود را بر درد و رنج مردم یمن بسته نگاه داشته است.

آنچه در یمن می گذرد یک شکست اخلاقی بزرگ برای همه بشریت است . در این خصوص شاید هیچ کشوری را  نتوان استثنا کرد!

ولی مردم یمن و نیروهایی که آنها را نمایندگی می کنند همچنان مقاوم و استوار از راهی (المسیره) که راه عزت و شرف و استقلال خود می دانند دست نکشیده و پایداری بی نظیری را به نمایش گذاشته اند.

عربستان سعودی که به بهانه بازگرداندن عبدربه منصور هادی رییس جمهور مستعفی به قدرت و همچنین تامین امنیت خود، به یمن حمله ور شد به اهداف خود نرسیده است.

با گذشت هست ماه از جنگ، مرزهای جنوبی سعودی بیش از هر زمان دیگری نا امن است و نیروهای ارتش یمن و انصار الله در بخشهای مهمی از سه استان جنوبی عربستان (نجران – جازان – عسیر) حضور دارند و عملیات های ایذایی آنها موجب بی آبرویی هر چه بیشتر آل سعود  شده است. آل سعود در همان ماه اول و پس از پایان عملیات به اصطلاح (عاصفه الحزم) اعلام کردند: خطر را از مرزهای جنوبی خود دور کرده اند!

نیروهای انصار الله که به همراه نیروهای ارتشی وفادار به انقلاب در اواخر سال گذشته برای جلوگیری از تبدیل شدن جنوب یمن به کانون توطئه و تجزیه به مناطق جنوبی رفته بودند سرانجام پس از مقاومتی یکصد و بیست روزه در برابر حملات سنگین آل سعود و وابستگاهش، در تیر ماه از بخش های عمده استانهای عدن، لحج، ابین و شبوه عقب نشینی کردند. دلیل این عقب نشینی بیش از همه پرهیز از درگیری های بیشتر داخلی به خصوص با جدایی طلبان فریب خورده جنوبی و جلوگیری از یک جنگ فرسایشی بود.

از همان زمان سعودی ها و هم پیمانانش وعده حرکت سریع به سمت شمال و بیرون راندن انصار الله را از شهرهای مهم به ویژه تعز و صنعا مطرح کردند.

برای رسیدن به این هدف به سرعت جبهه غربی (در تعز و حدیده) و جبهه شرقی را (در ضالع، بیضاء، مارب و جوف) فعال و نیروها و سلاح های پیشرفته خود را به این مناطق سرازیر کردند.

مقاومت بی نظیر انصار الله و ارتش یمن در مناطق درگیری در شرق صنعا (به ویژه در دو منطقه بیحان و صرواح) و  تلفات سنگین نیروهای سعودی اماراتی بحرینی، شکست مفتضحانه ای برای متجاوزان رقم زد و ملیاردها دلار هزینه بی نتیجه روی دست آنها باقی گذاشت. خیانت برخی قبایل این منطقه به حرکت مردمی یمن هم نتوانست کمکی به متجاوزان بکند.

پس از شکست در جبهه شرقی محور تجاوز در چند هفته اخیر تمام توان نظامی و تبلیغاتی خود را بر روی جبهه غربی (به ویژه باب المندب و شهر تعز) متمرکز کرد و وعده تسلط بر باب المندب و تصرف کامل استان و شهر تعز  را داد. در این جبهه آنها بیش از همه بر روی نیروهای سلفی اخوانی (الاصلاح) که در تعز دارای پایگاههایی هستند حساب می کردند.

وعده آنها محقق نشد و پس از سه ماه بمباران هوایی و حملات گسترده زمینی نیروهای مردمی و ارتش یمن همچنان در تعز مقاومت می کنند. مردم سنی مذهب تعز نیز  همچون دیگر مردم یمن حاضر نیستند زیر بار سلطه آل سعود و سلفی وهابی ها بروند.

عربستان و همپیمانانش دیر یا زود باید واقعیت را در یمن بپذیرند و با دست کشیدن از تجاوزگری و دخالت های نابجا،  به خواست مردم این کشور احترام بگذارند. خواست مردم یمن استقلال و پیشرفت کشورشان  و دستیابی به زندگی با عزت و کرامت است. خواسته ای که در دهه های اخیر توسط همسایه شمالی نادیده گرفته و یمن  به مستعمره ای  برای آل سعود و پایگاهی برای وهابیت تبدیل شده بود

مناطق تحت کنترل نیروهای مردمی، انصارالله و ارتش یمن (رنگ تیره) مناطق حضور همپیمانان آل سعود و رییس جمهور مستعفی (رنگ زرد)  مناطق درگیری میان طرفین (رنگ قرمز) ومناطق تحت کنترل القاعده (رنگ قهوه ای)
یمن - آذر 1394

تصویری از تقسیمات کشوری یمن و استان هایی که به نام آنها در این نوشته اشاره شد:

نقشه یمن

 

 

 

 

  • از ارسال پیام شما متشکریم . میتوانید از کد های اچ تی ام اس strong , code و a href استفاده کنید.